Ik heb geboekt hoor.. jij gaat Alpe d’Huez opfietsen!

Vorig jaar is er door Stoere Vrouwen Sporten al een blog gewijd aan onze manier van vakanties kiezen. Wij kiezen onze vakantiebestemming met behulp van Strava. Ja echt waar!

Als ik op vakantie ga, zijn er een aantal dingen belangrijk:

  1. Prijs – ik kan er slecht tegen dat je voor dezelfde vakantie 2 weken later, ineens 3x minder betaalt.
  2. Afstand – De jongste is 2,5 en heel lang stil zitten is niet echt makkelijk voor hem. Mijn vuistregel is; Max. 1 uur rijden, per dag dat we op vakantie gaan. Dus 10 uur rijden doe ik alleen als ik ook minimaal 10 dagen op vakantie ga.
  3. Faciliteiten – Is er een zwembad waar Fedde ook in terecht kan en heeft Lexie genoeg speeltuin om zich daar te kunnen vermaken.
  4. Locatie – Deze is meer voor John. Kan hij daar een leuk rondje fietsen…?

Dat laatste focus ik nu even op. Ik zocht in een straal van 10 uur rijden bestemmingen in Frankrijk. Dan kom je al snel aan de rechterkant terecht, omdat Bretagne te plat is. We keken een beetje van Puy de Dome (Clermont Ferrand) richting de Bourgogne en de Isere. Voor de zekerheid pakte ik ook de omgeving van de Grand Ballon mee, maar de Vossies hebben we eigenlijk wel een beetje gezien. Het gebied bij Puy de Dome zat redelijk vol voor onze periode. En aangezien we niet 2 weken naar één plek gaan, maar 1,5 was dat weer lastig met het boeken van een stacaravan in het hoogseizoen.

Met Strava in de hand gaf John aan waar leuke colletjes zaten. Van Col du Beal, naar Puy De Dome zelf (kan je daar eigenlijk wel tot de top fietsen?). Van daaruit keken we naar de Bourgogne. Daar zagen we een leuke colletje, maar niet echt leuke campings in de buurt. Qua zwembad hebben we niet veel nodig, maar een peutergedeelte is wel belangrijk. Zeker omdat Fedde het water al snel te koud vindt.

Op een gegeven moment focussen we ons op het stuk van Chambery naar beneden. Chartreuse, Vercors, Escrins, die hoek een beetje. Maar richting bijvoorbeeld col de Rousset was al snel 12 uur en dat vind ik gewoon te ver. Dan wil ik echt meer dan 2 weken op een plek zitten. Dan kan je het met die kleintjes lekker in 2-en doen, heen en terug.

In de Chartreuse vond ik twee leuke, net niet kneuterige campings. Mooi gebied tussen Chambery en Grenoble. Prijs was ook oké, maar ik durfde niet te beslissen. Toen bedacht ik me. Wat een gezeur. Als je dan toch in de buurt bent, en ik wist dat ik bij Bourg d’Oisans betere campings met vergelijkbare prijzen had gezien, dan ook maar gewoon een echte berg op! Ik pakte de eerste optie van 7 campings in Bourg d’Oisans. Ik checkte de prijs en faciliteiten. Ik liet ze aan m’n dochter zien en ze was meteen enthousiast (een glijbaan met kleurtjes… wow!). Ik zei, mooi! En voor kennisgeving doorgecommuniceerd naar John:
Ik heb geboekt hoor, jij gaat deze zomer Alpe d’Huez op fietsen! Veel plezier!

07-06-2017 10-26-42http://bourgdoisans.com/fr/infos-pratiques/comment-venir

Ook een beetje eigen belang natuurlijk, want als hij z’n rondje in de morgen doet, en ik lekker met m’n kids bij het zwembad lig, is de middag natuurlijk wat meer voor mij. Zo, ik heb er zin in! Waar gaan jullie heen?

 

Overigens hebben we nog een bestemming, de meest magische plek in Frankrijk. Op de terugweg met minimale omweg te bereiken. Maar mondje dicht. Ik kan nu al enorm uitkijken naar de oplichtende oogjes van mijn dochter als ze op de borden langs de weg de bestemming ontdekt!

 

 

Geef een reactie

