Betekenis van hardlopen

Het doet mij misschien niet zoveel meer, maar het doet me wel zeer dat er nog steeds mensen zijn die iets denken te mogen zeggen over de finishtijd van een ander. Dan kom je vol zelfvertrouwen en blij over de finish. En dan vraagt iemand; wat was je tijd? Dus vol trots noem je je tijd.. en dan is het stil.

Zullen we dat gewoon niet meer doen? Zullen we gewoon iedereen respecteren voor elke uitdaging die zij in het leven aangaan. En dan bedoel ik nu even in het speciaal een ieder die hardloopschoenen aan heeft getrokken om een rondje in wedstrijdvorm te rennen.

Ik lees het wel vaker. Snelle, vaak slanke, gespierde mensen, die het beter weten. En echt de meeste hardlopers zijn super aardig. Zijn echt wel een super inspirerend volkje naar elkaar toe. Toch zijn er die roepen, als je ruim 6 uur over een marathon doet, dat het geen rennen is. Dat is maar belachelijk dat het mag en dat er een scherpere tijdslimiet moet komen. Sorry! Kunnen we gewoon even respect tonen voor iemand die maanden heeft getraind om aan één stuk ruim TWEE EN VEERTIG kilometer te rennen! Ja rennen ja!

Ik zocht het even op in de Van Dale:

Betekenis ‘ rennen ‘

Je hebt gezocht op het woord: rennen.

1ren (de; m; meervoud: rennen)
1snelle loop
2wedstrijd van door jockeys gereden paarden


ren·nen (rende, heeft, is gerendzeer snel lopen

Ik heb de kippenren er even buitengelaten. Oook zocht ik nog even op:

Betekenis ‘ hardlopen ‘

Je hebt gezocht op het woord: hardlopen.

hard·lo·pen (liep hard, heeft hardgelopen)

1 om het snelst lopen

een tijdlang snel lopen

En zie; bij beide omschrijvingen staat geen aantal kilometer per uur, of in hardlooptermen; aantal minuten per kilometer wat je minimaal moet lopen om snel te zijn.

Of te wel; Ook als je 6 uur doet over de marathon ben je dus aan het rennen.
En laat niemand je iets anders vertellen. Ik heb het woord Jogger nog even opgezocht, maar maar guess what… deze staat dus niet in de Van Dale. Dus bij deze, als je sneller loopt dan een wandeltred; welkom in de wereld van hardlopers!

 

6 thoughts on “Betekenis van hardlopen

  1. Weet je, je lichaam moet ook langer werken als je er langer over doet. Dus eigenlijk vind ik mensen die er langer over doen veel en veel knapper dan de snelle Jelles. En 42,2 km blijft voor iedereen even lang. Maar degene die het meer tijd heeft gekost, heeft het langer moeten vol houden! 💪🏼💪🏼💪🏼

    Liked by 1 persoon

  2. Eindelijk iemand die eerlijk zegt waar het op staat!!!! Ik ben, als ik de andere hardlopers moet geloven, vrij langzaam.. Ik loop 6.40 gemiddeld per kilometer. Als je nagaat dat ik op 7.5 per kilometer begonnen ben, ben ik best trots. En daarbij, je doet het maar even! Een marathon zit er voor mij nog laaaaang niet in! Eerst maar eens naar de 10km 🙂

    Like

    1. Dank je! En inderdaad, het gaat om je eigen progressie en daarnaast of je nog net zo hard of harder geniet nu je sneller loopt. Zo gauw ik mijn glimlach zou verliezen, zou dat 100x erger zijn dan lastste worden. Lekker doorgaan zo, goed bezig!

      Like

Geef een reactie

