#samenlopen

Ik realiseerde het me van de week al. Ik loop eigenlijk bijna niet meer alleen. Daar gaat ongetwijfeld wel weer verandering inkomen, maar voor nu loop ik vooral samen. Voor iemand die graag alleen is, eigenlijk best bijzonder.

Wat ik leuk vind van hardlopen is dat je samen kunt lopen, maar toch je eigen gang kunt gaan. Bij de trainingen van DEM moet je eigenlijk wel op eigen tempo lopen, anders loop je jezelf voorbij – of je loopt juist te veel in je comfort zone.

Daarnaast vol ik op dit moment hardlopen met Evy, met Randy. Af en toe loopt ze alleen of met haar man, maar zo vaak ik kan – loop ik met haar mee. Toch 2x in de week. John noemt het een soort junk kilometers. Ik loop ze wel maar het brengt mij niks. Niet helemaal waar, want ik weet nog hoe ik er vroeger op zwoegde. (Wow, ik gebruik zelfs in deze context nu het woord ‘vroeger’..) Zo makkelijk gaat het me nu af. Ik gebruik dan vaak de laatste kilometer naar huis nog even om aan te zetten. In het licht van mijn trainingen heeft hij waarschijnlijk gelijk, maar aangezien ik me nu even vooral focus op 5 en 10 km, loop ik toch elke keer weer ongeveer 5-6km op m’n gemak. En ik beweeg dus 2x in de week extra, waar ik geen last van heb. En daarnaast is het natuurlijk gewoon gezellig.

Duintraining is goed voor me. Het haalt me uit die comfort zone, omdat het heuvelachtig is en een wisselende ondergrond. Je loopt in een groep, maar toch alleen. Het heen- en terugrennen is wel echt gezamenlijk net als de loopscholing, maar de daadwerkelijke oefening loop ik dan toch graag alleen. Zo ook bij de baantraining. Daar is snelheid mijn grootste uitdaging en daarnaast de ontspanning vinden in mijn bovenlichaam. Best moeilijk voor iemand, die jarenlang verkrampt in een schoolklas heeft gezeten en daarna nog een paar jaar achter haar bureau. Pas een jaar of 10 geleden zei een Arbo deskundige tegen me, dat mijn bureau en stoel leuning hoger moeten omdat mijn bovenarmen naar verhouding korter zijn.

Maar goed, gisteren startte de nieuwe maandchallenge van Nationale Nederlanden en hardlopen met Evy; #samenlopen en dan je maatje taggen waarmee je de kilometers maakt. Zo kunnen Randy en ik weer een schema voor hardlopen met Evy verdienen.
Dus ik dacht, in het kader van Valentijnsdag; ik doe een ode aan mijn online/offline hardloopmaatjes. En toen bleek ik er eigenlijk zoveel te hebben dat mijn 9 foto’s van Instagram eigenlijk niet genoeg waren.

15-02-2017-13-14-01

En van sommige ‘online hardloopmaatjes’ heb ik geen foto, maar de inspiratie is er niet minder om. En weet dat als ik je niet genoemd heb in mijn instagram post, maar onder vele anderen schaar – dat het waarschijnlijk nog een overblijfsel is van mijn zwangerschapsdementie.

Toch ga ik binnenkort ook weer wat vaker echt alleen lopen. Hardlopen verenigt, dat is zeker, maar mijn hoofd moet ook leeg 😉

pastarun

2 thoughts on “#samenlopen

Geef een reactie

